0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Problémy se spánkem. Jaké můžou být příčiny nespavosti?

10. 06. 2022

Spánkové poruchy jsou nejvíce narůstajícím onemocněním v populaci 21. století. Jaké jsou příčiny a jak proti nim můžeme bojovat?


Nespavost se netýká pouze problémů s usínáním, ale znamená také problém s udržením spánku a častým probouzením. Za bezesnými nocemi mohou být přízemní a snadno odstranitelné příčiny, ale mohou být také tak složité, že se neobejdete bez pomoci odborníka. Spánek je nezbytný pro správné fungování organismu, proto může mít zanedbávání tohoto problému nepříjemné důsledky pro naše zdraví.

 

Poruchy spánku

Poruchami spánku jsou ohroženi všichni bez ohledu na pohlaví a věk, i když se uznává, že vyšší riziko hrozí ženám v menopauze, lidem pracujícím na směny a starším lidem. Mezi faktory, které mohou způsobit nedostatek spánku, patří vlivy prostředí (např. hluk, horko, změna časového pásma) a špatné návyky (např. nepravidelný spánek, konzumace těžkých jídel před spaním, dlouhé večerní vysedávání u počítače nebo televizní obrazovky). Usnout může být obtížné i z jednoduchých důvodů, jako je nepohodlná matrace, nepohodlné ložní prádlo nebo vydýchaná ložnice. Rozlišujeme také primární nespavost, jejíž příčinu je obtížné určit. Níže jsou uvedeny další možné příčiny poruch spánku.

 

Poruchy sekrece melatoninu

Melatonin je přirozeně se vyskytující látka v našem těle. Tento hormon je produkován epifýzou, která se nachází v mozku. Melatonin reguluje lidské biologické hodiny a normální rytmus aktivity a spánku závisí na cyklickém kolísání jeho koncentrace.  Hormon je syntetizován v nočních hodinách: s vrcholem sekrece mezi 24. a 3. hodinou a přes den je blokován. Po čtyřicátém roce věku se hladina sekrece této látky začíná snižovat, což má za následek problémy se spánkem. Dalšími příčinami poruch tvorby melatoninu jsou stres a nepravidelný životní styl.

 

Strach z nespavosti

Stává se, že lidé, kteří prožili bezesnou noc, se podvědomě obávají, že se problém druhý den vrátí. To vede k začarovanému kruhu: strach z bezesné noci ve vás vyvolává úzkost a ztěžuje vám odpočinek. V takovém případě můžete použít uklidňující bylinky, jako je čaj z konopných listů, meduňky nebo třezalky. Pokud nemáte rádi jejich chuť, zvolte bylinky v tabletách.

 

Stres

Za problémem s nespavostí může být také stres, který je obvykle zpočátku spojen s určitou událostí, jako je nemoc blízkého člověka, ztráta zaměstnání nebo krize v manželství. Stejně jako v předchozím případě se můžete pokusit uklidnit pomocí bylinek. Pokud to nepomůže, vyplatí se vyhledat pomoc odborníka.

 

Duševní poruchy

Podle odhadů se předpokládá, že více než polovina případů nespavosti souvisí s psychiatrickými poruchami. Chronická nespavost (trvající déle než 4 týdny) může být způsobena:

 

  • úzkostnými poruchami
  • depresemi
  • vtíravými myšlenkami
  • neurózou
  • bipolární afektivní poruchou

 

Nemoci

V 10-30 % případů jsou příčinou problémů s nespavostí somatická onemocnění (ta, která se projevují bolestí nebo fyzickým omezením). Primární poruchy spánku (primární nespavost, syndrom neklidných nohou, poruchy dýchání ve spánku) jsou příčinou problémů s nespavostí v méně než 20 % případů. Dalšími příčinami mohou být:

 

  • neurologická onemocnění
  • chronické bolesti nebo zánětlivé stavy
  • ischemická choroba srdeční
  • hypertyreóza
  • pálení žáhy
  • arteriální hypertenze
  • plicní onemocnění
  • refluxní choroba (GERD)
  • astma
  • Parkinsonova choroba
  • Alzheimerova choroba
  • městnavé srdeční selhání

 

Léky a jejich používání

K poruchám spánku může vést také užívání některých léků (například perorální antikoncepce, antidepresiva, glukokortikosteroidy). Přerušení užívání léků na spaní může mít za následek problémy s usínáním. Kromě toho se nedoporučuje pít před spaním kávu, čaj a energetické nápoje, protože jejich pití může způsobit nespavost.

 

Jak jídlo ovlivňuje kvalitu našeho spánku? Detailně je tato problematika rozepsána zde.

 

Alkohol

Alkohol se často používá jako forma samoléčby nespavosti. Konzumace alkoholu k navození spánku však může mít paradoxně opačný účinek a být příčinou nespavosti. Dlouhodobá konzumace alkoholu je spojena se snížením spánku ve fázích NREM 3 a 4 a také s potlačením fáze REM. Časté jsou přechody mezi jednotlivými fázemi spánku, probouzení z bolestí hlavy, potřeba močení, dehydratace a nadměrné pocení.

 

Benzodiazepiny

Benzodiazepiny, jako je alprazolam, klonazepam, lorazepam a diazepam, se podobně jako alkohol běžně používají ke krátkodobé léčbě nespavosti, ale dlouhodobě zhoršují spánek. Benzodiazepiny sice pomáhají při usínání, ale během spánku narušují architekturu spánku: zkracují dobu spánku, oddalují fázi REM a zkracují hluboký spánek s pomalými vlnami (nejregenerativnější část spánku).

 

Opioidní léky proti bolesti

Opioidní léky, jako je oxykodon a morfin, se díky svým analgetickým a uspávacím vlastnostem používají při nespavosti související s bolestí. Vzhledem k tomu, že opioidy mají analgetické a sedativní účinky, mohou být vhodné u vybraných pacientů s nespavostí související s bolestí. Závislost na opioidech však může vést k dlouhodobým poruchám spánku.

 

Více o závislosti na lécích si můžete přečíst zde.

 

 

Jaké jsou příznaky nespavosti?

Tato otázka se může zdát všední, ale diagnostikovat nespavost a určit její příčinu může být náročné. Jak již bylo zmíněno, nespavost není jen neschopnost usnout, ale také udržet spánek. Přesné příznaky nespavosti jsou popsány níže.

 

  • Potíže s usínáním, včetně potíží s nalezením pohodlné polohy při spánku
  • Probouzení během noci, neschopnost usnout a brzké vstávání
  • Neschopnost soustředit se na každodenní úkoly, potíže se zapamatováním
  • Denní ospalost, podrážděnost, deprese nebo úzkost
  • Pocit únavy nebo nedostatku energie během dne
  • Problémy se soustředěním
  • Podrážděnost, agresivita nebo impulzivita.

 

Spánková latence je obtížné usínání na začátku noci - často je příznakem úzkostných poruch. Tato porucha může být chybně diagnostikována jako nespavost, protože usínání je opožděné a nastává mnohem později než obvykle. U osob ve věku od 18 do 65 let je definována, když usínání trvá déle než 30 minut, u osob starších 65 let déle než 45 minut.

 

Pacienti, kteří mají potíže s usínáním, se často během noci probouzejí a mají potíže s návratem do spánku. Dvě třetiny těchto pacientů se budí uprostřed noci a více než polovina z nich má po probuzení uprostřed noci potíže znovu usnout.

 

Časné ranní probuzení je probuzení, které nastane dříve (o více než 30 minut), než je žádoucí, s neschopností znovu usnout a předtím, než celková doba spánku dosáhne 6,5 hodiny. Častým příznakem deprese je brzké ranní vstávání. Příznaky úzkosti mohou také vést k nespavosti. Mezi tyto příznaky patří napětí, nutkavé obavy o budoucnost, pocity nadměrné stimulace a nadměrné analyzování minulých událostí.

 

Nízká kvalita spánku

Špatná kvalita spánku může být způsobena například syndromem neklidných nohou, spánkovou apnoe nebo depresí. Ke špatné kvalitě spánku dochází, když člověk nevstoupí do třetí fáze spánku - delta, která má regenerační vlastnosti. Deprese vede ke změnám ve funkci osy hypotalamus-hypofýza-nadledviny, což způsobuje nadměrné uvolňování kortizolu, který může vést ke zhoršení kvality spánku.

 

Diagnóza nespavosti

Při diagnostice nespavosti je jedním ze základních nástrojů takzvaná Athénská škála nespavosti. Jedná se o škálu, která se skládá z osmi položek hodnotících například usínání, probouzení v noci a ráno, celkovou dobu spánku, jeho kvalitu a fyzickou a duševní výkonnost, ospalost a náladu během následujícího dne. Dosažení pozitivního skóre na Athensově stupnici s velkou pravděpodobností určí, zda člověk trpí nespavostí.

 

Pro diagnostiku jakékoli poruchy spánku je důležité poradit se s kvalifikovaným spánkovým specialistou, aby bylo možné přijmout vhodná terapeutická opatření. Aby se vyloučily jiné stavy, které mohou být příčinou nespavosti, měla by být provedena anamnéza a fyzikální vyšetření. Po vyloučení všech ostatních možností by měla být odebrána kompletní spánková anamnéza. Spánková anamnéza by měla zahrnovat spánkové návyky, užívané léky (na předpis i volně prodejné), konzumaci alkoholu, nikotinu a kofeinu, komorbidity a spánkové prostředí.

 

Ke sledování spánkového režimu lze použít spánkový deník. Deník by měl obsahovat čas spánku, celkovou dobu spánku, dobu usínání, počet probuzení, užívání léků, čas probuzení a subjektivní pocity ráno. Spánkový deník lze nahradit nebo ověřit pomocí ambulantní aktigrafie po dobu jednoho týdne nebo déle, a to pomocí neinvazivního zařízení, které měří pohyb. K vedení spánkového deníku lze použít zápisník, ale v dnešní době můžeme využít i technologické novinky, jako jsou aplikace v chytrých telefonech nebo chytré hodinky.

 

 

Polysomnografie

Polysomnografie (PSG) je typ multiparametrické spánkové studie, která se používá jako diagnostický nástroj v medicíně. Polysomnografie se používá k diagnostice nebo vyloučení mnoha typů poruch spánku, včetně narkolepsie, idiopatické hypersomnie, poruchy periodických pohybů končetin, poruchy REM fáze a spánkové apnoe. Polysomnogram zaznamenává mozkové vlny (EEG), vyšetřuje saturaci krve kyslíkem, svalový tonus, srdeční frekvenci, pohyby hrudníku a očí. Přístroj zaznamenává také polohu ve spánku, pohybovou aktivitu nebo dokonce chrápání. Ačkoli není přímo užitečný pro diagnostiku poruch spánku souvisejících s denním rytmem, lze jej použít k vyloučení jiných poruch spánku. Polysomnografické vyšetření lze provést na různých klinikách.

 

Prevence a léčba nespavosti

Prevence a léčba nespavosti může vyžadovat kombinaci kognitivně-behaviorální terapie, doplňků stravy a změny životního stylu.

 

Z životosprávy lze uvést, že každodenní chození do postele a vstávání ve stejnou dobu může vytvořit konzistentní vzorec, který může pomoci předcházet nespavosti. Doporučuje se vyhnout se intenzivnímu cvičení a konzumaci kofeinových nápojů několik hodin před spaním, zatímco cvičení na začátku dne může být prospěšné. Další postupy pro zlepšení spánkové hygieny mohou zahrnovat:

 

  • Vyhýbání se spánku nebo jeho omezení
  • Vyhýbání se těžkým jídlům, nápojům, alkoholu a nikotinu před spaním
  • Hledání způsobů relaxace
  • Přizpůsobení ložnice pro spánek tak, aby byla tmavá, chladná a bez zařízení, jako jsou hodiny, mobilní telefony nebo televizory.
  • Pravidelné cvičení

 

Konopí a konopné produkty

Produkty na bázi konopí či sušina konopí samotná mohou být při řešení spánkových problémů jedním z nejlepších řešení. Kanabidiol neboli CBD podporuje přirozenou tvorbu melatoninu, odbourává stres a působením na endokanabinoidní systému ovlivňuje stovky procesů v našem těle. Díky těmto vlivům snáze usneme a zároveň se prohloubí náš spánek a optimalizuje REM fáze spánku. Nejvhodnějšími produkty na podporu spánku jsou např. CBD kapky či CBD kapsle.

 

Nazávislou recenzi konopných produktů ke zlepšení spánku si můžete přečíst zde.

 

Kognitivně-behaviorální terapie

Existují důkazy, že kognitivně-behaviorální terapie nespavosti je při léčbě nespavosti dlouhodobě účinnější než medikace. Při této terapii se pacienti učí lepším spánkovým návykům a zbavují se mnoha kontraproduktivních předsudků nebo očekávání týkajících se spánku.

 

Ve farmakologické léčbě se používá řada léků z různých skupin. Patří mezi ně antihistaminika, antidepresiva, antipsychotika, benzodiazepiny nebo léky na spaní. V lékárně jsou k dispozici také volně prodejné léky a doplňky stravy, například bylinné přípravky nebo rostlinné extrakty. Při léčbě se často doporučuje také melatonin, látka, která nějakým způsobem určuje správný čas ke spánku.

Autor: Tomáš Konieczny