+420 735 158 122

(10:00 - 18:00)

Herbalus.czHerbalus.sk
Herbalus Logo

Nespavost, aneb vliv výživy na kvalitu spánku

|
Spánek

Užíváte doplňky stravy, CBD oleje, ale váš spánkový proces nedoznává zlepšení? Rozebereme stravovací návyky, které mohou veškerou o kvalitní spánek zničit a ukážeme si také ty, jenž nám významně pomohou.

Tomáš Konieczny

Tomáš Konieczny

Zakladatel a jednatel

Sdílejte článek:

Nespavost, aneb vliv výživy na kvalitu spánku

Hodně se mluví o souvislosti mezi stravou a kardiovaskulárními chorobami, rakovinou nebo cukrovkou II. typu. Když však ležíme v posteli a otáčíme se z boku na bok a čekáme na spánek, pravděpodobně si nespavost nespojujeme se špatnou výživou. Z nedostatku spánku máme tendenci vinit nedostatečné zatemnění místnosti nebo hlučné sousedy. Kromě výše zmíněných faktorů stojí za to zvážit také vliv výživy na kvalitu spánku a odpovědět na otázku - "může nám jídlo v noci bránit v usínání?".

 

Spánek - čas odpočinku pro žaludek

Spánek je časem odpočinku pro celý organismus. Během spánku odpočívá i náš žaludek, proto by poslední jídlo dne mělo být sestaveno tak, aby mu poskytlo zasloužený odpočinek. K tomu je třeba dodržovat následující pravidla:

  • snězte poslední jídlo alespoň dvě hodiny před spaním
  • vyhýbejte se smaženým a tučným jídlům, která jsou těžko stravitelná
  • před spaním nejezte potraviny, které způsobují nadýmání (např. zelí, pšeničné výrobky, koření, perlivé nápoje)
  • příprava večeře ve formě lehce stravitelných pokrmů vařených ve vodě nebo v páře, případně dušených
  • vzdát se nápojů obsahujících kofein (káva, černý čaj, energetické nápoje, coca-cola)

 

Nedostatek tryptofanu a nespavost

Melatonin je hormon nazývaný "hormon tmy", protože se začíná vylučovat po setmění. Způsobuje, že jsme ospalí, takže pokud ho naše tělo neprodukuje dostatek, dochází k problémům se spánkem. Syntéza melatoninu vyžaduje tryptofan, exogenní aminokyselinu dodávanou tělu s potravou. Jeho nedostatek ve stravě může být jednou z příčin problémů s usínáním.

 

Příklady potravin, které jsou dobrým zdrojem tryptofanu:

  • maso: drůbeží nebo vepřové
  • ryby: treska, losos, makrela, tuňák
  • žluté sýry
  • sýr mozzarella
  • vejce
  • mléko
  • dýňová semínka
  • slunečnicová semínka
  • lněné semínko
  • vlašské a lískové ořechy
  • ovesné vločky
  • kakao
  • sezamová semínka
  • brokolice

 

Vitamin B6, vitamin C a hořčík - spojenci tryptofanu

Dodávat tělu dostatečné množství tryptofanu je velmi důležité, ale pokud se dobře nevstřebává, je to neúčinné. Metabolická dráha, při níž se z tryptofanu vyrábí melatonin, vyžaduje přítomnost správných látek, které ji umožňují fungovat správně. Patří mezi ně vitamin B6, vitamin C a hořčík. Pokud tedy chceme zlepšit kvalitu spánku, je vhodné obohatit stravu o produkty bohaté na vitamin B6, vitamin C a hořčík, které jsou spojenci tryptofanu a usnadňují jeho vstřebávání.

 

Produkty bohaté na vitamin C:

  • zelenina: paprika, petrželová nať, růžičková kapusta, kedlubny, brokolice, zelí, květák, špenát
  • ovoce: černý rybíz, jahody, kiwi, citrusové plody, angrešt, šípky
  • pokud nepřijímáte dostatek vitamínu C z potravy není nic jednoduššího než užít denně špetku Vitamínu C Complex či šípku v prášku

 

Produkty bohaté na vitamin B6:

  • kvasnice
  • hovězí, telecí
  • semínka luštěnin
  • celozrnné výrobky
  • listová zelenina

Produkty bohaté na hořčík:

  • pohankové kroupy
  • semínka luštěnin
  • ořechy
  • celozrnné výrobky
  • kakao

Tekutý lék na spánek nebo jaké nápoje usnadňují usínání?

Nepijte příliš mnoho těsně před spaním, protože byste se mohli probudit s nutností jít na toaletu. Je také dobré vybírat si tekutiny, které usnadňují usínání, např.

  • Meduňkový čaj - má uklidňující, uspávací a relaxační účinky
  • Heřmánkový čaj - má uvolňující účinek na hladké svalstvo (včetně svalstva trávicího traktu), takže pomůže zklidnit trávicí systém před spaním. Kromě toho heřmánek zklidňuje nervový systém, což také usnadňuje usínání
  • Čaj z lipového květu - má uvolňující a mírně sedativní účinky. Dalším produktem na bázi lípy, který vám pomůže usnout, je lipový med (lze jej použít například jako přísadu do čaje)
  • Výbornou volbou je také náš čaj na uklidnění a spánek, jenž se skládá ze: 30% sušených listů konopí, 20% listů meduňky lékařské, 20% květů levandule, 20% šišky chmelu, 10% mučenka pletní

 

Nápoje, které nám v noci nedají spát

Kromě nápojů, které usnadňují usínání, existují i další nápoje, které mohou způsobit nespavost, a proto by se neměly konzumovat před spaním (ani v malém množství). Jedná se především o slazené perlivé nápoje, které mohou způsobovat nadýmání, a nápoje obsahující kofein. Mezi kofeinové nápoje patří nejen káva, ale také černý čaj, yerba maté, kakao a energetické nápoje. Proto je vhodné nahradit je bylinnými čaji na bázi uklidňujících bylin.

 

TIP na související článek: Nejlepší bylinky na spánek a uklidnění

 

Vliv jídla na kvalitu spánku - shrnutí

Než sáhneme po lécích na spaní, je vhodné nejprve analyzovat svůj jídelníček, zda v něm nenajdeme chyby, které mohou usínání bránit, a zavést ty, které nám ho usnadní. Především byste měli dbát na to, abyste poslední jídlo snědli nejpozději dvě hodiny před spaním, což zajistí, že vás nebude budit říhání v žaludku, a zároveň mu dopřejete odpočinek. Velmi důležité je také naplánovat vhodnou večeři, která se skládá z lehce stravitelných produktů, a obohatit stravu o produkty bohaté na tryptofan a vitamín C, B1 a hořčík, které zajišťují jeho správný metabolismus.

 

Pokud se budeme řídit výše popsanými pravidly, jídlo nám nedovolí mít bezesné noci. Pokud však i přesto všechno budete cítit, že je na místě spánkový proces podpořit a spánek zkvalitnit, neváhejte se na nás obrátit a rádi vám pomůžeme s výběrem toho pravého CBD oleje právě pro vás.

 

 

Autor: Tomáš Konieczny

 

Na kvalitě a správnosti informací, které s vámi sdílíme v našich článcích, nám záleží stejně jako na našich produktech samotných. Pokud jste našli v našem článku nějakou chybu, překlep či nesrovnalost, dejte nám vědět na info@herbalus.cz nebo nám zavolejte na číslo +420 735 158 122.