0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Spánková paralýza - co to je, kde se bere a jak ji vyléčit?

27. 07. 2022

Stalo se vám někdy, že jste se probudili a nemohli se pohnout? S největší pravděpodobností jste prožili spánkovou paralýzu.


Spánková paralýza je záhadný jev, který se navzdory mnoha studiím vědců stále nepodařilo plně vysvětlit. Každý, kdo by se o tom chtěl dozvědět více, by si měl přečíst následující článek. Obsahuje nejdůležitější informace o příčinách a nejčastějších příznacích spánkové paralýzy.

 

Spánková paralýza - co to je?

Mnoho lidí se ptá, co je to spánková paralýza a co zahrnuje? Spánková paralýza, někdy také nazývaná spánková obrna, je dočasná ztráta normální funkce svalů během spánku. Osoba, která ji prožívá, přitom zůstává při plném vědomí. Je klasifikována jako parasomnie neboli abnormální chování během spánku. K paralýze nejčastěji dochází při usínání, krátce po usnutí nebo při probouzení.

 

Co znamená spánková paralýza?

Spánková paralýza je stav, při kterém se dostavuje pocit znehybnění celého těla. Člověk, který ji prožívá, nemůže hýbat žádnou částí těla a zároveň si uvědomuje, co se kolem něj děje. Tento jev je doprovázen extrémní úzkostí a strachem, ačkoli se nejedná o život ohrožující stav. Každého, kdo se ptá, zda je možné na spánkovou paralýzu zemřít, můžeme uklidnit, protože ačkoli vyvolává velký strach a hrůzu, není životu ani zdraví nebezpečná. Ochrnutí obvykle trvá několik minut a samo odezní. Může ji také přerušit třetí osoba jemným dotykem nebo pohybem.

 

U koho se vyskytuje spánková paralýza?

Spánková paralýza se může vyskytnout u každého člověka, protože konkrétní příčiny nejsou zcela známy. Odhaduje se však, že nejvyšší riziko vzniku této choroby mají lidé, kteří trpí úzkostnými poruchami, mají problémy se špatnou kvalitou spánku a nadužívají alkohol. Zvýšené riziko paralýzy hrozí také pacientům s depresí, spánkovou apnoí a narkolepsií.

 

Až 50 % lidí s narkolepsií se totiž potýká také s pravidelně se opakující spánkovou paralýzou. Podle výzkumů může souviset i s posttraumatickou stresovou poruchou. Vyskytuje se také u lidí, kteří spí nepravidelně, například kvůli práci na směny. Do jisté míry to může souviset i s genetickou predispozicí. Může se objevit v jakémkoli věku, ale první záchvaty se obvykle objevují v dětství nebo v dospívání. V dospělosti jsou záchvaty paralýzy mnohem častější a prudší.

 

Jak poznáte spánkovou paralýzu?

Mnoho lidí, kteří tento stav nikdy nezažili, se ptá, jak vypadá spánková paralýza. Jedná se o částečné nebo úplné znehybnění celého těla, které je jeho hlavním příznakem. Dochází k nepřirozenému ochrnutí svalů, přičemž si pacient zároveň uvědomuje, že je při vědomí a vzhůru. Nemůže pohnout žádnou částí těla a zachvátí ho obrovský a nevysvětlitelný pocit paniky a strachu.

 

Velmi časté jsou také zvukové a zrakové halucinace, které strach ještě umocňují. Při výskytu fenoménu, jako je spánková paralýza, se mohou před očima objevit často děsivé a dokonce démonické postavy. Osoba, která tento stav zažívá, se může pokusit křičet, aby se z něj vymanila, ale kvůli setrvačnosti svalů to není možné. Charakteristickým příznakem paralýzy je strach z dalšího záchvatu.

 

Jaké jsou příčiny spánkové paralýzy?

Spánková paralýza dosud nebyla důkladně prozkoumána, takže je velmi obtížné uvést konkrétní příčiny jejího vzniku. Jedním z faktorů, které přispívají k jejímu vzniku, je nesprávná spánková hygiena. Může postihnout lidi, kteří spí příliš málo, mají nepravidelný spánkový režim a chodí spát každý den v jinou dobu. Může být způsobena silným a trvalým stresem a emočním napětím. Často se objevuje také u lidí, kteří se potýkají se závislostí na alkoholu, psychotropních látkách a různých typech silných léků. Může doprovázet i jiná onemocnění, zejména narkolepsii, depresi a bipolární poruchu.

 

Jak se léčí spánková paralýza?

Spánková paralýza není nemoc, takže je obtížné hovořit o její léčbě. Ke zmírnění nepříjemných potíží, které způsobuje, se však používají některá preventivní opatření. Jedním ze způsobů, jak se vyrovnat s ochrnutím, je naučit se správně dýchat. Je také vhodné dbát na správnou spánkovou hygienu, která může pomoci zmírnit záchvaty paralýzy.

 

V ložnici by měla být správná teplota, která nesmí být příliš vysoká. V místnosti by měl být klid a světlo by mělo být omezené. Tím se vyhnete dalším podnětům, které by mohly vyvolat halucinace. Před spaním byste neměli jíst příliš mnoho nebo příliš těžké jídlo.

 

Optimalizaci spánkového procesu můžete také podpořit vhodnými doplňky stravy, jako jsou například Magnesium - PRO SPÁNEK, či jakýmkoli CBD olejem.

 

Doporučuje se také nepoužívat elektronická zařízení vyzařující modré světlo, které může negativně ovlivnit proces usínání a kvalitu spánku. Pokud máte problémy s usínáním, můžete použít jemné melatoninové prostředky, které vám pomohou se před spaním uklidnit a uvolnit. V extrémních případech může být nutná návštěva neurologa nebo psychiatra. Je možné se také obrátit na Spánkové Poradenství, které nabízí online diagnostiku spánkového procesu zdarma pod záštitou lékařů a neuropsychologů.

 

 

Způsoby léčby spánkové paralýzy pomocí správného dýchání

Lidé trpící opakovanou spánkovou paralýzou by se měli naučit tajemství správného dýchání. Je vhodné naučit se ovládat a kontrolovat dýchání. Hluboké nádechy a výdechy účinně zmírňují záchvaty paniky a mohou také přerušit ochrnutí. Dobrým způsobem je také soustředit se na pevné a rychlé pohyby prstů na nohou a rukou, které mohou obnovit kontrolu nad celým tělem.

 

Přestože je tento jev pro naprostou většinu lidí nepříjemný a dokonce traumatizující, existují i lidé, kteří se zajímají o to, jak spánkovou paralýzu prožít, protože tento stav opravdu chtějí zažít. Jedná se především o zastánce vědomého spánku, kteří věří, že získání kontroly nad tímto jevem jim umožní účinně ovládat své sny.

 

Fáze spánku - jak spát, abyste měli dostatek spánku?

Spánek každého člověka je rozdělen do několika fází. Dvě hlavní fáze jsou NREM a REM. Během první z nich se mozek postupně dostává do stavu relaxace a začíná pracovat mnohem pomaleji, což vám umožní zklidnit se a odpočinout si. V tomto období dochází k nejintenzivnější regeneraci celého organismu. Obvykle trvá asi 90 minut. Po této době se spánek dostává do fáze REM. Mozek se stává aktivnějším a tehdy se objevují sny. Trvá asi 15 minut a opět začíná fáze REM. Tento cyklus se během noci opakuje asi 4-5krát. Nejlepší čas na vstávání je ve fázi REM, kdy si mozek odpočine a trochu se zregeneruje. Celkový stav spánku by tedy měl být násobkem 90 minut, což odpovídá ukončené fázi NREM. Tělo tak bude odpočaté a připravené k akci.

Více na téma spánku a spánkového procesu si můžete přečíst ZDE.

Autor: Tomáš Konieczny