0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Biotin - pro energii, krásné vlasy, pokožku a nehty

18. 11. 2022

Co je biotin a jaké jsou jeho vlastnosti? Jaké produkty jsou na tento vitamin bohaté a je možné se tímto jedinečným "vitaminem krásy" předávkovat?


Biotin, známý také jako vitamin H nebo vitamin B7, je jednou z hlavních složek přípravků, které jsou zodpovědné za růst vlasů a zlepšují vzhled pokožky a nehtů. Je třeba také vědět, že biotin hraje důležitou roli v mnoha dalších procesech, které probíhají v našem těle.

 

Biotin - co to je?

Biotin neboli také vitamin H či vitamin B7 je rozpustný v tucích a řadí se mezi vitaminy skupiny B. Důležité je, že se jedná o organickou sloučeninu, která se nachází v živočišných i rostlinných tkáních.

 

Biotin působí také jako koenzym v průběhu různých metabolických procesů, jako je metabolismus tuků a aminokyselin, a podílí se také na glukoneogenezi, a proto je považován za jeden z nejdůležitějších prvků při výrobě energie. Biotin je také součástí enzymů katalyzujících karboxylační reakce, což znamená, že se podílí na syntéze nukleových kyselin a nukleotidů.

 

biotin

 

Vlastnosti biotinu

Biotin je vitamin, a proto je pro správné fungování našeho těla nezbytný. Stejně jako většina vitaminů skupiny B je biotin úzce spojen především se strukturou a funkcí kůže, vlasů a nehtů. To je způsobeno přítomností molekul síry ve struktuře biotinu, který je potřebný pro tvorbu keratinu, stavebního kamene vlasů, kůže a nehtů.

 

Biotin dále pomáhá posilovat nehtovou ploténku, takže je méně náchylná k lámání a štěpení, a také pomáhá zlepšovat stav pokožky. Biotin hraje důležitou roli také při potlačování nadměrného vypadávání vlasů - pomáhá posilovat strukturu vlasů, ovšem za předpokladu, že příčinou vypadávání vlasů je nedostatek biotinu.

 

Biotin je sloučenina, která se rovněž podílí na tvorbě protrombinu, jenž je důležitým prvkem v procesu srážení krve. Kromě toho má biotin také příznivý vliv na štítnou žlázu a podporuje normální funkci tohoto orgánu. Měli bychom si také uvědomit, že biotin je poměrně stálý (i když se snadno rozpouští v kyselých roztocích) a citlivý na UV záření a změny teploty.

 

Jaké jsou hlavní přínosy biotinu?

  • vlasy, kůže a nehty - biotin je posiluje, zabraňuje jejich šedivění a vypadávání;
  • zlepšení nálady - vitamin B7 má příznivý vliv na fungování nervového systému, což vede ke zlepšení nálady a snížení nervozity;
  • silnější svaly a klouby - biotin je skvělý při bolestech svalů a kloubů;
  • udržení přiměřené hladiny glukózy v krvi - příjem biotinu se doporučuje zejména diabetikům;
  • vstřebávání vitaminu C;
  • fungování štítné žlázy a slinivky břišní;
  • zrychlení metabolismu - biotin má pozitivní vliv na celé tělo a zabraňuje přibývání na váze;
  • správné srážení krve.

 

V čem najdeme biotin?

Biotin je organická sloučenina, která se běžně vyskytuje v mnoha skupinách potravin. Zajímavé je, že se vyskytuje v rostlinných i živočišných produktech. Největšími zdroji biotinu v potravinách jsou:

 

  • hovězí a vepřová játra (přibližně 100 µg/100 g);
  • pivovarské kvasnice (přibližně 80 µg/100 g);
  • luštěniny (přibližně 60 µg/100 g);
  • vlašské ořechy (přibližně 37 µg/100 g);
  • sardinky (přibližně 21 µg/100 g);
  • mandle (přibližně 17 µg/100 g).

 

Zdrojem biotinu je mimo jiné také zelenina, jako je květák, špenát, mrkev a rajčata, a ovoce, jako jsou banány, meloun, melouny, grapefruit, broskve a hroznové víno. Kromě toho je pro zvýšení zásob biotinu v těle vhodné konzumovat výrobky na bázi sójové a celozrnné mouky, mléčné výrobky, slunečnicová semínka, hnědou rýži, houby, sóju a otruby.

 

Zvláštní pozornost je třeba věnovat vejcím. Ve vaječném bílku je přítomen avidin, který působí proti biotinu a brání jeho vstřebávání v trávicím traktu. Při vaření vajec dochází k denaturaci avidinu, čímž ztrácí své vazebné vlastnosti pro biotin a stává se biologicky dostupným. Vstřebávání biotinu v trávicím traktu však lze zvýšit doplněním dalších vitaminů skupiny B (tzv. B-komplexu), hořčíku a manganu.

 

 

Biotin a hořčík - synergie

Tyto dvě látky mají mnoho společného. Jak už bylo zmíněno v odstavci výše, hořčík podporuje vstřebávání biotinu. Funguje to však také opačně - biotin podporuje vstřebávání hořčíku. Užíváním těchto dvou látek zároveň tak vytěžíte mnohem více, než pokud je budete užívat samostatně nebo pouze jednu z nich.

 

Co dalšího mají společného? Obě látky podporují správné fungovnání svalů, kloubů a pomáhají předcházet křečím. Obě látky působí na nervový systém a přímo ovlivňují naši náladu - cítíme se po nich psychicky lépe a v lepším rozpoložení. V neposlední řadě obě látky dodávají tělu energii, potlačují vyčerpání a únavu.

 

Z tohoto důvodu jsme obě látky v Herbalusu (+ několik dalších) spojili do jednoho přípravku, který nese jméno Magnesium - PRO ENERGII. Právě spojení biotinu (vit. B7), hořčíku, vitaminu B6, extraktu ze zeleného čaje a z yerba maté působí v dokonalé synergii, dodá tělu důležité minerály a vitaminy, energii, a pomůže potlačit únavu, vyčerpání a stres.

 

Magnesium pro energii

 

Nedostatek biotinu

Vzhledem k tomu, že biotin je obsažen v mnoha potravinách, které denně konzumujeme, je jeho nedostatek nepravděpodobný, zejména u těch, kteří se stravují vyváženě. Je však třeba mít na paměti, že existují faktory, které mohou přispívat ke snížení hladiny biotinu v těle, jako je enterální výživa, dialýza, alkoholismus, příliš vysoká koncentrace steroidních hormonů v těle a užívání některých antibiotik nebo antikonvulziv. Za nedostatek biotinu může také inzulínová rezistence, exfoliativní dermatitida a konzumace velkého množství syrových vajec.

 

Nedostatek biotinu v těle můžeme vidět pouhým okem. Příznaky, které se pak objevují, se týkají především kůže (včetně zánětu kůže, lupénky, lichen planus, seboroických lézí) a také:

 

  • nadměrné vypadávání vlasů nebo předčasné šedivění vlasů;
  • ztráta řas nebo obočí;
  • změny nálady a pocity méněcennosti;
  • únava, zvýšená ospalost
  • bolest svalů;
  • anémie;
  • zvracení, průjem, nevolnost a nevolnost;
  • erytém na kůži;
  • zánět spojivek.

 

Mějte na paměti, že nízká hladina biotinu v těle může být obzvláště nebezpečná pro budoucí matky, protože může přispět k opoždění vývoje nebo dokonce k zakrnění dítěte.

 

Nadbytek biotinu

Nadbytek biotinu v těle obvykle nepředstavuje velký problém, protože se vylučuje močí. Proto je prakticky nemožné se biotinem předávkovat. Pokud však dlouhodobě užíváme nadměrné množství biotinu, musíme počítat s výskytem takových vedlejších účinků biotinu, jako jsou opakované bolesti břicha, nevolnost, průjem, zvracení a změny nálad.

 

Biotin - dávkování

Dosud nebyla vydána žádná konkrétní doporučení pro denní příjem biotinových přípravků. Předpokládá se však, že denní dávka pro dospělého člověka by se měla pohybovat mezi 30 a 100 µg. Vzhledem k tomu, že nebyla prokázána toxicita vitaminu B7, který je rozpustný ve vodě a jeho přebytek se z těla odstraňuje močí, může být bezpečná denní dávka biotinu pro člověka až 200 mg.

 

Biotin - kdo by ho měl užívat?

Užívání biotinových přípravků se doporučuje lidem, kteří jsou ohroženi nedostatkem biotinu, a těm, kteří u sebe pozorovali příznaky nedostatku biotinu. K léčbě nedostatku biotinu se používají léčivé přípravky s vitaminem B7, při nichž se užívá "nárazová" dávka biotinu, která často mnohonásobně převyšuje denní potřebu této složky. Ostatní lidé mohou užívat biotinové doplňky ke zlepšení celkového stavu celého těla.

 

Aby se účinky biotinových doplňků projevily, je důležité mít na paměti, že doba užívání doplňků by měla být alespoň tři měsíce. Po šesti měsících se doporučuje udělat měsíční přestávku v užívání biotinu nebo snížit dávku užívaného přípravku.

 

Lidé, kteří se chtějí starat o lepší stav svých vlasů, mohou navíc do své každodenní péče o vlasy zařadit kosmetiku s biotinem, jako jsou šampony, masky a kondicionéry obsahující vitamin H.

Autor: Tomáš Konieczny

 

Na kvalitě a správnosti informací, které s vámi sdílíme v našich článcích, nám záleží stejně jako na našich produktech samotných. Pokud jste našli v našem článku nějakou chybu, překlep či nesrovnalost, dejte nám vědět na info@herbalus.cz nebo nám zavolejte na číslo +420 735 158 122.

 

Kdo je autorem tohoto článku? 

 

Bc. Tomáš Konieczny
Narozen 4.7.1992 v Třinci
Vystudoval ekonomický obor, celý život se však věnoval cestovnímu ruchu, zdravému životnímu stylu, konopí a zkoumání jeho vlivu na lidské zdraví.
Zakladatel a jednatel firmy Herbalus, kde stojí mimo jiné za vývojem produktů a objevováním přínosu konopí v různých fyzických či psychických aspektech zdraví a života.