0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Jak zlepšit koncentraci a paměť? Objevte 10 účinných způsobů!

17. 05. 2022

Jak podpořit své kognitivní funkce pomocí několika jednoduchých rad


V dnešní době má většina z nás na starosti mnoho různých věcí. Musíme pamatovat na všechny své povinnosti - jak ty, které se týkají naší práce, tak ty, které musíme plnit doma. Tempo našeho života je však většinou tak rychlé, že na věci často zapomínáme a připomínáme si je až po dlouhé době. Pak se na sebe zlobíme, že jsme zapomněli na něco opravdu důležitého.

 

V podobné situaci se bohužel nacházejí i dnešní děti a mladí lidé. Ve škole a na univerzitě musí vstřebat obrovské množství látky a navíc mají mnoho různých doplňkových aktivit, při kterých se musí soustředit a koncentrovat. Ne vždy jsou však stoprocentně úspěšní - po ukončení školy nebo univerzity jsou tak unavení, že se nedokážou plně soustředit.

 

Je možné zlepšit soustředění? Jak zlepšit paměť?

Odpovědi na tyto otázky lze hledat níže uvedenými způsoby.

 

  1. Mějte dobrý spánek

Základem pro zlepšení paměti a koncentrace je dostatečné množství spánku. To platí pro děti i dospělé. Dítě by nemělo spát méně než 8-10 hodin denně. Pokud vaše dítě chodí spát pozdě večer, ranní vstávání z postele mu způsobí problémy. Bude letargický a apatický a kvůli únavě a ospalosti se nebude soustředit na výuku. Na druhou stranu dítě, které chodí spát v rozumnou hodinu, vstává ráno šťastné a usměvavé a učení ve škole pro něj nebude problém. Po návratu domů se také rychleji naučí novým věcem a efektivněji vypracují domácí úkoly. Totéž platí pro dospělé a mladé lidi. Každý by měl spát 7-8 hodin denně, aby se druhý den v práci nebo na univerzitě mohl lépe soustředit a plnit všechny své povinnosti.

 

  1. Zdravě se stravujte

Na zlepšení koncentrace a paměti má vliv také rozumná strava. Co byste tedy měli jíst? Jídla by měla být lehce stravitelná a bohatá na zeleninu a ovoce. Zdravá strava vám dodá správnou dávku přírodních vitamínů a minerálů, což vám usnadní soustředění v práci a vašim dětem ve škole. Proto se vyplatí vzít si do práce nebo do školy jako druhou snídani sendvič z tmavého chleba se zeleninou a láhev minerálky místo sladké tyčinky nebo plechovky šumivého nápoje, po kterých se cítíme malátní. Nezapomeňte, že po návratu domů byste si měli dát také zdravý oběd a večeři. Správný denní příjem kalorií má také příznivý vliv na paměť.

 

Jak jídlo ovlivňuje naši náladu? Čtěte ZDE

 

  1. Moudře plánujte

Rozumný výběr povinností a aktivit naplánovaných na celý den má velký vliv na paměť a soustředění. Nikdo - dospělý ani dítě - nezvládne příliš mnoho úkolů, které si sám uloží všechny na jeden den. A co víc, i když se vám podaří splnit velkou část toho, co jste si naplánovali, je pravděpodobné, že na něco z toho stejně zapomenete a budete něco z toho dělat nedůkladně. Je lepší plánovat méně úkolů a dělat je pečlivě.

 

  1. Nejdříve udělejte naléhavé úkoly

Při plánování seznamu úkolů byste se také měli snažit vybrat si prioritní úkoly a udělat je jako první. To vám pomůže soustředit se na nejdůležitější věci a dokončit je co nejdůkladněji.

 

  1. Pohybujte se

Pro zlepšení paměti a soustředění je navíc dobré dbát na každodenní fyzickou aktivitu. Každodenní cvičení doma, svižná procházka nebo hodina v bazénu nám umožní lépe se soustředit a pracovat.

 

  1. Vyjděte ven

Čerstvý vzduch také hraje důležitou roli při zlepšování paměti a koncentrace. Každý den bychom měli jít alespoň na půlhodinovou procházku, která pomůže našemu mozku se okysličit a pracovat efektivněji po celý den.

 

  1. Nenechte se rozptylovat

Další jednoduchou, ale důležitou věcí pro zlepšení koncentrace je absence vnějších rušivých vlivů. V případě dětí je proto velmi důležité, aby při studiu neměly zapnutý počítač, televizi nebo hudbu. Pokud pracujete, je dobré si při práci vypnout telefon, aby vás nerozptyloval - pomůže vám to lépe se soustředit a dokončit úkoly.

 

  1. Procvičujte svou mysl

Někdy je také dobré používat speciální cvičení na zlepšení paměti a soustředění. Tato cvičení jsou důležitá zejména pro děti, které se učí, a obvykle zahrnují kreslení čísel a obrázků, hledání správných slov a zapamatování pořadí čísel nebo slov.

 

  1. Myslete na sebe

Naše nálada má také velký vliv na naši paměť a soustředění. Snažte se proto co nejméně stresovat, trávit co nejvíce času se svými blízkými a dopřávat si drobné radosti.

 

  1. Podpořte se účinnými opatřeními

Pro zlepšení paměti a koncentrace se někdy vyplatí sáhnout po různých lécích a doplňcích stravy, které lze zakoupit v lékárně. Tyto produkty obvykle obsahují omega kyseliny a lecitin, které jsou pro mozek prospěšné. Léky na paměť a koncentraci často obsahují také výtažky z ginkgo biloby a ženšenu. Někdy lze použít přípravky na předpis - ty však musí předepsat váš ošetřující lékař.

Autor: Tomáš Konieczny