0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

7 kroků k překonání záchvatu paniky a úzkosti

01. 06. 2022

Panický záchvat. Co jej způsobuje? Jak probíhá? A jak se zachovat, když postihne nás, dítě nebo milovanou osobu?


Záchvat paniky je nekontrolovaná reakce na situaci. Lidé trpící záchvaty úzkosti by si měli v úzkostné situaci najít bezpečné místo, zklidnit své emoce, identifikovat příčinu a to, co se stalo. Zde je první pomoc krok za krokem.

 

Jak rozpoznáte záchvat paniky?

Když se bojíme o svou bezpečnost, zvyšuje se nám adrenalin, stoupá krevní tlak a můžeme pociťovat instinktivní potřebu ukrýt se, bojovat nebo utéct. Záchvat paniky má mnoho různých příznaků, z nichž většina způsobuje, že se neovládáte. Nemůžete kontrolovat, co se děje s vaším tělem, a tak panikaříte ještě víc. Srdce se rozbuší, krev se nahrne do hlavy a člověk se začne červenat. Zrychlí se vám dech i myšlenky, které celou spirálu jen podporují. Mohou se objevit bolesti hlavy, svalové křeče, sevřený žaludek a nekontrolovatelný záchvat pláče. To je obtížná situace jak pro ty, kteří takový útok zažijí, tak pro jejich okolí.

 

Záchvat paniky - co dělat?

Nejprve je důležité pokusit se pochopit reakci. Osoba, která má záchvat, nemá nad sebou žádnou kontrolu. Nedokáže ovládat své tělo ani myšlenky. V takovém případě je třeba nejprve obnovit tuto kontrolu. Tělo takto reaguje, protože není plně schopno rozlišovat mezi myšlenkou a skutečností. To zažíváme při různých relaxačních technikách, kdy si představujeme blaženou scenérii a šumící les. Funguje to i obráceně, když si představujeme, že všechny naše sny se rozplynou v (obvykle velmi přehnané) představě rozchodu nebo ztráty něčeho pro nás důležitého. Tělo může takové vize interpretovat jako skutečné ohrožení života.

 

První a nejdůležitější věcí, kterou je třeba v případě záchvatu paniky udělat, je uvědomit si, že ačkoli to v danou chvíli necítíte, jste schopni převzít kontrolu nad situací. Kolemjdoucí obvykle nemůže udělat o mnoho víc, než jen poskytnout pocit bezpečí.

 

Trochu zvráceně, místo abyste se snažili okamžitě a za každou cenu dostat ze stavu, kdy máte pocit, že brzy zemřete, nechte se do něj ponořit. Zamkněte se v koupelně a plačte, schovejte se pod peřinu - cokoli, co vám pomůže cítit se trochu bezpečněji. Poddejte se a prožijte emoce. Po několika minutách si uvědomíme, že prohloubení tohoto stavu bylo v našich rukou. Mohli jsme se mu poddat. Protože jsme tak učinili, můžeme od ní také odstoupit. Tato technika funguje!

 

Záchvat paniky - první pomoc krok za krokem

  1. Najděte si "bezpečné místo", zavřete oči a pětkrát se zhluboka nadechněte, každý nádech zadržte na 10 vteřin a pak je přirozeně vypusťte.

  2. Připomeňte si, co se skutečně děje - je to jen záchvat paniky, který za chvíli přejde. Jste tady a teď a nic vás neohrožuje.

  3. Nyní se zkuste oddat svým pocitům. Plačte, křičte, otevřete se tomu, co se děje. Funguje to trochu jako... zvracení. Obvykle se před vyprázdněním žaludku cítíte hůře než těsně po něm. Přichází úleva.

  4. Pokuste se určit, co záchvat paniky vyvolalo: která myšlenka, který pocit.

  5. Nyní to racionalizujte. Možná k tomu budete potřebovat pomoc někoho, komu důvěřujete, takže vezměte telefon nebo vylezte zpod peřiny a vyhledejte někoho, kdo vám pomůže pochopit, co se stalo. A ve skutečnosti se nic nestalo. Celý příběh se odehrál ve vaší hlavě.

  6. Až budete připraveni, oceňte pozitivní aspekty této zkušenosti. Může vás to přimět k rozhodnutí vzdát se něčeho, co pro vás vůbec nemělo být dobré. To může být motivací k tomu, abyste se starali o svůj nervový systém a podnikli aktivní kroky ke snížení počtu stresových situací ve svém životě.

  7. Jděte si zaběhat. Adrenalin, který jsi dnes dostal - „dávku síly", ti do krve dodal spoustu cukru, který bude tvé tělo pohánět v případě, že budeš muset utíkat před medvědem. Můžete ji používat zdravým způsobem a okysličovat přitom mozkové buňky. Co takhle přijít s řešením této obtížné situace? Nebo seberete odvahu říct "ne"?

 

Záchvat paniky - jak mu předcházet?

Pokud se vám záchvaty paniky v minulosti stávaly poměrně často, pak se kromě zvládnutí této techniky (z hlediska záchvatů paniky vůbec ne jednoduché) pokuste získat podporu. Může to být psycholog, terapeut nebo někdo z vašich blízkých. Začněte spát pravidelně osm hodin denně. Ne o moc déle a ne o moc kratší čas.

 

Vyhněte se kávě a alkoholu - pravděpodobně máte poměrně citlivý nervový systém a obě tyto látky (spolu s nedostatečným spánkem) ho vyvedou z přirozeného rytmu. Denní, i zcela lehká fyzická aktivita a kontakt s přírodou ji pomohou zklidnit. Po nějaké době si budete moci dopřát večerní víno a ranní kávu, ale ještě předtím musíte být na chvíli "v důchodu": každý den se alespoň půl hodiny procházejte a místo toho, abyste celou noc sledovali televizní seriály, dejte si koupel a jděte spát ve 22 hodin.

 

Velkým pomocníkem v předcházení záchvatů paniky (i při jejich akutním řešení!) je CBD olej. Jeho pravidelné užívání v objemu 30-40 mg pomáhá snížit výskyt panických záchvatů a úzkostí 80% a u části užívajících osob je zcela eliminuje. CBD olej působí na endokanabinoidní systém a jeho aplikace je vhodná také již v průběhu panického záchvatu. V dané chvíli pomáhá s uklidněním, harmonizaci nežádoucích hormonů a látek produkovaných tělem a odbourání nežádoucího stresu. 

 

Z úcty k sobě samému se k sobě začněte chovat (pokud možno) jednoduše láskyplně. Lidé, kteří často zažívají záchvaty paniky, mají poměrně špatný vztah ke svým emocím, které považují spíše za nepřátele než za vnitřní systém GPS. To, že cítíte radost a blaženost při pohledu na vřelé, milující lidi, vás nutí být často spolu - tento kontakt vám slouží. Ale proč byste měli často navštěvovat lidi, kteří vás stresují, kvůli kterým se necítíte dobře? Slouží vám tento kontakt skutečně? Emoce je třeba vyslechnout, vyjádřit a rozvíjet. Jsou tu proto, aby nás udržovaly zdravé a šťastné. Opravdu!

Autor: Tomáš Konieczny