0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Noční svačinky - škodlivé účinky jídla před spaním

15. 09. 2022

Škodí pozdní jídlo našemu organismu? Jaký má vliv na náš metabolismus a naši váhu? Jaké potraviny je vhodné konzumovat večer a kterým se naopak vyhnout?


Mnoho lidí se ptá, zda je jídlo před spaním nezdravé. Vědecké studie potvrzují, že pozdní konzumace jídla může vést k nepříjemným zdravotním problémům a dokonce k závažným onemocněním. Metabolismus neboli látková výměna se večer zpomaluje a těžce stravitelné potraviny nejsou během spánku tělem zcela stráveny. V kombinaci s nízkou fyzickou aktivitou během dne může jídlo před spaním způsobit přibírání na váze a poruchy trávení.

 

Pozdní večeře a zdraví - nový výzkum a důkazy

Konzumace těžkých večeří pozdě večer může vést ke zdravotním problémům. Četné studie ukazují, že jídlo před spaním zvyšuje riziko rakoviny a srdečních onemocnění. Lékaři uvádějí, že večer a v noci dochází k regeneraci všech orgánů v těle. Pozdní večeře nutí tělo pracovat a trávit, místo aby odpočívalo.

 

Nedávné studie ukazují, že konzumace velké části denního energetického příjmu krátce před spaním také zvyšuje pravděpodobnost vzniku hypertenze a pre-diabetu. Pozdní konzumace jídla navíc může podporovat vznik nadváhy, obezity, nespavosti a vysoké hladiny glukózy v krvi. Častou příčinou refluxu jícnu a pálení žáhy je také jídlo ve večerních hodinách.

 

Jídlo před spaním - co můžete jíst v noci a čemu se raději vyhnout?

Večeře je posledním jídlem dne, takže by měla být lehce stravitelná. Nedoporučuje se jíst potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků, jako je máslo, mléko, olej, maso (zejména červené), smetana atd. Z jídelníčku je třeba vyloučit také rychlé občerstvení všeho druhu. Složené cukry by se také neměly jíst před spaním, protože mají vysoký obsah kalorií a nízký obsah živin. Můžete však sáhnout po ovoci, které obsahuje přírodní jednoduché cukry. 

 

Při přípravě večeře vybírejte výrobky bez tuku nebo s nízkým obsahem tuku. Je dobré jíst různé druhy zeleniny s celozrnným chlebem, těstovinami, rýží nebo libovými mléčnými výrobky.

 

Mozek a žaludek - propojené orgány

Lidský trávicí systém je v neustálém kontaktu s mozkem. Výměna informací mezi žaludkem a mozkem probíhá prostřednictvím bloudivého nervu, který je nejdůležitější nervovou cestou v lidském těle. Vyvážené a zdravé trávení má pozitivní vliv na náladu a celkovou kvalitu života. Kromě biologických faktorů jsou tedy příčinou chronických zažívacích onemocnění také psychologické a sociální faktory. Stres může zhoršovat zažívací potíže. 

 

Večer je lepší nejíst - účinky pozdního jídla

Metabolismus funguje nejlépe ráno a jeho rychlost se postupem času zpomaluje a nejnižšího bodu dosahuje pozdě večer a v noci. Z tohoto důvodu mohou mít vysokokalorická jídla konzumovaná před spaním negativní účinky na organismus, jako je zvýšený obsah tělesného tuku, zhoršená kvalita spánku, bolesti žaludku, reflux jícnu, pálení žáhy a další. Proto je dobré vzdát se večerních obědů a pozdních sytých večeří.

 

Jíst pozdě v noci - je to dobrý nápad?

V péči o zdraví vašeho těla stojí za to věnovat pozornost nejen tomu, co a kolik toho jíte, ale také v jakou dobu jíte. Dietologové proto doporučují jíst večeři alespoň 2-3 hodiny před spaním. Pokud chcete vést zdravý životní styl, rozhodně se nevyplatí jíst těžké pokrmy před spaním. Vysokokalorické večeře také nejsou dobrý nápad.

 

 

Účinky nevhodného stravování v pozdních hodinách

Mezi následky nevhodného stravování v pozdních hodinách patří:

 

  • nadměrný přírůstek hmotnosti
  • vysoké hladiny glukózy v krvi
  • problémy se spánkem
  • zubní kaz
  • zažívací problémy

 

Noční svačiny jsou jednou z hlavních příčin přibývání na váze

Odborníci na výživu považují jídlo v pozdních hodinách za nezdravý zvyk. Je noční jídlo příčinou tloustnutí? Bohužel ano. Jíst v noci není pro vaši štíhlou postavu dobré. U většiny diet, jejichž cílem je zhubnout, je základním pravidlem nejíst po 18. hodině.

 

Zcela zdraví lidé, kteří jsou v péči lékaře nebo dietologa, se mohou rozhodnout pro krátké hladovění za účelem snížení hmotnosti. Je však důležité být během hladovky opatrný a dodržovat všechna pravidla, aby hladovka proběhla bezpečně.

 

Nadváha a pálení žáhy - zpomalení metabolismu v noci

Nejčastějšími příčinami zpomaleného metabolismu jsou noční svačiny, nedostatečná fyzická aktivita a strava s vysokým obsahem nezdravých tuků a cukru. Co s tím souvisí? Mimo jiné nadváha, špatná nálada, četné žaludeční potíže a pálení žáhy. Proto je pro vaše zdraví velmi důležité pravidelně jíst - nejlépe každé 3 hodiny - a vzdát se těžce stravitelných večeří.

 

Zubní kaz po nočním jídle a růst bakterií ničících sklovinu

Mnoho lidí si neuvědomuje, že pozdní konzumace jídla může mít negativní dopad na zdraví zubů. Důvodem je nižší produkce slin během spánku, takže bakterie, které se v ústech množí, mohou poškodit sklovinu a vést ke vzniku zubního kazu. Problémům se zuby lze předejít, pokud budete večeřet alespoň 3 hodiny před spaním.

 

Problémy se spánkem a nespavost - kterým potravinám se vyhnout?

Může mít odpuštění si pozdní večeře pozitivní účinek? Ano. Jedním z nich je zlepšení kvality spánku. Pozdní jídlo negativně ovlivňuje regeneraci organismu po dlouhém dni. Přejídání ve večerních hodinách neprospívá odpočinku a může být příčinou mnoha poruch spánku - včetně problémů s usínáním a nespavosti. 

 

Syté večeře mohou narušit fungování celého organismu, což vede k přetížení a chronické únavě. Proto se před spaním vyhýbejte vysoce zpracovaným a kalorickým potravinám. 

 

Večerní záchvaty hladu - jak proti nim bojovat?

Velkým problémem je ignorování pocitu hladu a nedostatek času na plnohodnotné a syté jídlo během dne. To vede k potřebě účinně uspokojit hlad večer, což nakonec vede k přejídání před spaním. Tyto záchvaty hladu mohou být příčinou mnoha onemocnění a bolestí žaludku. Jak bojovat proti pozdnímu jídlu? Především byste si měli jídlo předem naplánovat a připravit.

 

Výživná snídaně a vydatná večeře sníží potřebu zahnat hlad před spaním. Dbejte na to, abyste měli ve stravě správný počet kalorií, pijte hodně vody a mezi hlavními jídly volte zdravé svačiny. Konzumace většího množství ovoce a zeleniny také účinně pomáhá bojovat proti zadržování vody v těle.

Autor: Tomáš Konieczny