0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Stres. Jaké jsou dopady stresu a jak proti němu bojovat?

08. 06. 2022

Se stresem se do určité míry pravidelně setkává úplně každý. Je-li ho však příliš, může se z něj stát tichý zabiják a do velké míry negativně ovlivňovat náš život. Poradíme vám, jak jej efektivně zvládat pomoci jednoduchých technik.


Zítra je velký den a vy se místo dobrého spánku převalujete z boku na bok, bolí vás břicho a potí se vám dlaně. Stres vás nemotivuje. Nedokážeš říct ani slovo a všechny myšlenky utíkají z hlavy. Je to váš největší nepřítel. Ale nezoufejte, můžete to překonat. Stačí znát několik triků. Existuje mnoho metod boje proti stresu, ale neexistuje žádný univerzální způsob, jak se jednou provždy vypořádat s nepříjemným pocitem napětí. Mnoho psychologů se pokusilo katalogizovat techniky pro zvládání stresu. Patří mezi ně konfrontace s problémem, hledání sociální podpory, útěk před obtížemi, sebeovládání atd. Na čem závisí odolnost vůči stresu a jak lze snížit nepříjemné pocity provázející výzvy?

 

Dopady stresu

Pokud je naše tělo vystaveno stresu jen na krátkou dobu, nemá to na nás vážný vliv. Zhoršuje se to, když jsme v neustálém stresu. Možné následky dlouhodobého stresu jsou:

 

  • rozptýlení a nepozornost
  • nespavost
  • pocity neklidu
  • závislosti (cigarety, alkohol, drogy)
  • potíže s dýcháním
  • neuróza a deprese
  • nepřátelský postoj k lidem
  • snížené libido a nezájem o sex
  • sebevražedné myšlenky

 

Vystresovaní lidé mají často neúspěšný manželský život, jejich vztahy se rozpadají. Je přece těžké být s člověkem, který je neustále zahořklý a se vším nespokojený. Jaké jsou příčiny stresu? Může to být prakticky cokoli, od opravdu vážných situací: smrt blízkého člověka, rozvod, svatba, ztráta zaměstnání, těhotenství, dovolená, až po velmi prozaické věci, jako je setkání s neznámými lidmi, zkoušky, každodenní hluk nebo neustálý nedostatek času.

 

Stále více lidí zažívá extrémní stres i v práci. Objevuje se jako důsledek tlaku na co nejlepší výsledky, příliš náročného šéfa, vědomí rizika propuštění, dlouhé pracovní doby, což má samozřejmě negativní dopad na rodinný a společenský život. Zběsilé životní tempo, neustálý časový tlak a snaha být co nejlepší, hromada pracovních a domácích povinností - a pak únava, ospalost, nedostatek energie, potíže s usínáním, výkyvy nálad, časté bolesti hlavy, problémy se soustředěním, bolesti žaludku, zad a šíje. Ne nadarmo je stres považován za nemoc 21. století. Je to silný "jed" pro tělo, který ho připravuje o radost ze života.

 

Dlouhodobý stres je obzvláště zatěžující a má destruktivní vliv na lidské fungování a zdraví. Mezi negativní příznaky stresu patří hněv, vztek, podrážděnost, malátnost, časté nachlazení a infekce, bušení srdce, slabost, problémy se spánkem, migrény, rychlý úbytek hmotnosti, snížená kvalita práce, třes rukou, nervové tiky atd.

 

Boj proti stresu

Důležitý je především pozitivní přístup. Neustálé opakování si, že jsem beznadějný a nic se mi nedaří, rozhodně nepomůže. Je lepší myslet na své úspěchy, i když jsou malé.

 

Stojí za to z nich čerpat sílu pro další výzvy. Kromě toho je dobrou zbraní proti stresu:

 

  • Zdravá strava - nezapomeňte na denní porci ovoce a zeleniny. Čokoláda je také skvělým prostředkem pro zlepšení nálady, ale vybírejte raději hořkou čokoládu než plněnou nebo mléčnou. Celer, vlašské ořechy, vejce, brambory, pomeranče, zelené fazolky a černý rybíz jsou také antistresové potraviny. Hořčík je prvek, který ovlivňuje správnou činnost nervové soustavy, proto je vhodné zajistit jeho přiměřené množství v konzumovaných potravinách nebo užívat doplňky stravy. Pozor: pití alkoholu není dobrým řešením. Neutíkejte před problémy, postavte se jim čelem a překonejte je.

  • Relaxační cvičení - posaďte se rovně, uvolněte tělo a klidně dýchejte. Nyní jemně zvedněte paže, jako byste se dotýkali uší. Pomalu a klidně otočte hlavu doleva a pak doprava. Toto je jen jedno cvičení, ale existuje mnoho dalších, které opravdu fungují. Mezi relaxační cvičení patří dechové techniky (kontrola nádechu a výdechu), snižování svalového napětí pomocí jógy, tai-či nebo Schultzova autogenního tréninku.

  • Sport - cvičení pomůže zmírnit špatnou energii. Vyberte si druh cvičení, které vás baví. Pro některé lidi je to jóga, jiní dávají přednost aerobiku. Nejdůležitější je se bavit, pak se budou produkovat endorfiny, tzv. hormony štěstí. Sport vám také umožní zapomenout na problém a odvést myšlenky od něčeho úplně jiného. Navíc zlepšuje krevní oběh, okysličuje tělo, uvolňuje svaly a umožňuje získat odstup od každodenních problémů.

 

Na stres lze zapomenout i drobnými činnostmi, jako je např.:

 

  • teplá koupel s oblíbenými oleji
  • bylinný čaj - např. konopný, z meduňky nebo třezalky
  • kniha nebo film, ke kterému se rádi vracíme
  • tichá hudba
  • spát alespoň sedm hodin
  • mluvit s blízkými
  • věnovat se svým vášním, koníčkům a zájmům

 

Techniky zvládání

Zvládání je soubor činností zaměřených na boj proti hrozbě. Činnost zaměřená na zvládání se od běžné činnosti zaměřené na cíl liší tím, že probíhá v podmínkách nerovnováhy, a je proto ztížena.

 

Slovo "zvládání" má tři významy. Lze ji považovat za:

 

  • proces - komplexní a dynamický souhrn činností prováděných v zátěžové situaci
  • strategie - jiný způsob zvládání, menší jednotka činnosti, která je článkem v procesu zvládání
  • styl - individuální dispozice, habituální tendence, určující specifické chování v zátěžových podmínkách



Proces zvládání má dvě hlavní funkce:

 

  • úkolové (instrumentální) - řešení problému, který je zdrojem stresu
  • regulace emocí - sebeuklidnění a snížení napětí

 

Lidé obvykle používají strategie, které plní obě funkce současně.



Existují čtyři hlavní způsoby zvládání stresu:

 

  • vyhledávání informací
  • přímá akce
  • zdržení se jednání
  • vnitřní procesy regulující emoce

 

 

Způsoby zvládání stresu

Lidé zažívají stres neustále a neustále se ptají: "Jak se zbavit stresu? Jak mohu snížit stres? Jak se mohu stát odolným vůči obtížím?" Stres je nedílnou součástí života. Stres je zdrojem negativních emocí. Stres je špatný pocit, úzkost, frustrace, zátěž. Často nemáte možnost ovlivnit určité situace, musíte se smířit s nepříjemnými okolnostmi. Častěji však máte své problémy pod kontrolou a můžete stres snížit nebo dokonce odstranit některé jeho příčiny. Jak je to možné?

 

  • Dovednost hospodařit s časem - nabitý rozvrh a nedostatek volného času jsou pro mnoho lidí realitou. Žijete z minuty na minutu a máte spoustu práce. Neustálý tlak vytváří stres. Efektivní techniky řízení času vám umožní stanovit si priority, šetřit čas a neplýtvat jím na zbytečné úkoly.

  • Zdravý životní styl - odpočinek a relaxace usnadňují zvládání nepřízně osudu. Alkohol, nikotin, nedostatek spánku a sportu a špatná strava snižují vaše zdroje a sílu zvládat stres.

  • Životní rovnováha a odstup - klíčem ke šťastnému životu je umírněnost ve všem, co děláte. Člověk musí pracovat a mít volný čas. Je tu úsilí, ale musí být i odpočinek. Nikdo není stroj. Příznaky únavy nelze ignorovat. Neexistují nenahraditelní lidé, např. v práci. Stojí za to udělat si odstup a věci přehodnotit.

  • Kontrola mysli - nesoustřeďte se jen na vtíravé a stresující myšlenky. Nezabývejte se problémem, který v danou chvíli nemůžete vyřešit. Myslete na to, že máte schopnost a potenciál bojovat s nepřízní osudu. Využijte volný čas k regeneraci.

  • Čas pro rodinu a přátele - někdy mohou být blízcí a vztahy s nimi stresující, ale v krizi jsou neocenitelným zdrojem podpory, takže oceníte, když si máte s kým promluvit o svých problémech.

  • Kanabidiol neboli CBD - CBD olej či kapsle jsou doplňky stravy, které prokazatelně pomáhají odbourat stres jak akutní, tak chronický a dlouhodobý. Harmonizují tělo, zlepšují náladu, podporují kvalitní spánek a pomáhají odbourat deprese či úzkostne stavy.

 

Je třeba si uvědomit, že účinnost stylů zvládání je dána situačními (např. blízkost nebezpečí, míra ohrožení, nejednoznačnost situace, síť a systém sociální podpory) a osobnostními (např. hodnoty, sociální kompetence, emoční zralost, úroveň inteligence, osobní zkušenosti, pocit vlastní účinnosti) vlastnostmi. Kombinace situačních a osobnostních faktorů ovlivňuje, zda člověk ve stresových situacích používá konstruktivní (např. soustředění se na problém) nebo nekonstruktivní (např. zneužívání návykových látek, drog, alkoholismus, agrese) strategie.

 

Zátěžová cvičení

Pravdou je, že se neumíme uvolnit. Smíříme se s tím, že se cítíme špatně, a stres považujeme za svůj "denní chléb". Ale nemusí to tak být. Lékaři se domnívají, že pouhým používáním relaxačních technik můžeme snížit hladinu stresu až o 60 %! Boj proti stresu chrání před různými nemocemi. Relaxační cvičení jsou jedním z nejlepších způsobů, jak se vypořádat se stresem, a navíc je lze snadno provádět. Stojí za to, to vyzkoušet, protože uvolněný, nestresovaný a šťastný člověk se mnohem snáze vyrovnává s každodenními problémy. Uvolnění svalů, regulace dechu a zklidnění mysli - to jsou účinky pravidelných relaxačních cvičení proti stresu. K uvolnění těla i mysli stačí několik minut denně.

 

Existuje mnoho cviků, některé se provádějí vleže, jiné ve stoje nebo vsedě. Mnohé z nich jsou tak jednoduché a krátké, že je lze provádět téměř kdekoli, doma nebo v práci. Zde jsou některé z nich:

 

  • Strom ve větru - postavte se s nohama na šířku boků a zvedněte ruce. Mávejte rukama a napodobujte pohyb větví ve větru. Toto cvičení opakujte několikrát, dokud svalové napětí zcela nezmizí.
  • Setřeste napětí - postavte se s rukama spuštěnýma podél těla. Nadechněte se nosem a současně zvedněte ramena a paže. Krátce zadržte vzduch a při výdechu prudce zatřeste rameny.
  • Uvolněte ramena - seďte nebo stůjte rovně, s hlavou narovnanou a čelistí, pažemi a rukama uvolněnými. Dýchejte rytmicky nosem. Zvedněte paže, jako byste se dotýkali uší. Cvik několikrát opakujte a pohybujte rukama dokola.
  • Protažení těla - stoupněte si, sedněte si nebo si lehněte a protáhněte svaly na těle, jako byste se měli prodloužit. Při tomto cvičení je dobré zívat.
  • Uvolnění šíje a zátylku - otočte hlavu, jako byste nosem kreslili symbol elipsy.
  • Soustředění se na smysly - všechny každodenní činnosti, jako je pití kávy, by se měly provádět opatrně a soustředit se na "tady a teď".
  • Dělat věci novým způsobem - prolomení automatických reakcí vytváří nové příležitosti pro motorické a emocionální reakce.

 

Nejlepším prostředkem proti stresu je úsměv. Smích je zdravý, protože snižuje hladinu kortizolu a adrenalinu (stresových hormonů) a zvyšuje imunitu. Při zvládání stresu pomáhá také hluboké dýchání, přemýšlení o příjemných a klidných místech nebo událostech, protahování a uvolňování svalů, pomalé natahování paží nahoru, kroucení hlavou a trupem a brániční dýchání.

 

Autor: Tomáš Konieczny