0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Suplementace - jak správně vybrat a kombinovat doplňky stravy?

08. 09. 2022

Trh je plný různých doplňků stravy za účelem zlepšení zdraví. Některé jsou výslovně klamáním zákazníka, některé můžou být dobrým pomocníkem a zlým pánem a některé bychom měli všichni užívat pravidelně a dlouhodobě. Jak se v dané problematice zorientovat?


Doplňky stravy jsou v dnešní době řešením, po kterém mnozí z nás sahají. Na této skutečnosti není nic překvapivého - náš rušný životní styl velmi ztěžuje udržování vyvážené stravy. Samozřejmě je nutné nejen užívat doplňky stravy ve správném množství, ale také je pečlivě kombinovat. Nevhodná kombinace může mít dokonce opačný účinek.

 

Potřeba vitaminů a minerálních látek u dospělých

Dostatečné množství vitaminů a minerálů je důležité v každém věku, ale u dospělých hraje tato otázka zvláštní roli. Nedostatečné množství živin může například ztížit výkon profesních povinností či působit různorodé zdravotní potíže. Příklady požadavků na příjem vitamínů a minerálů najdete níže:

 

 

Doplňky stravy, které se vyplatí užívat: co a kdy doplňovat, abyste svému tělu poskytli skutečnou podporu?

Neexistuje jediný univerzální katalog doplňků, které se vyplatí užívat. Můžeme však rozlišit takové přípravky, které jsou pro organismus zvláště prospěšné. Patří mezi ně mimo jiné takové výrobky, které obsahují tyto látky:

 

  • Hořčík - jedná se o jednu z nejdůležitějších složek - doplňky stravy s obsahem hořčíku se vyplatí užívat každý den. Hořčík má příznivý vliv na nervový systém, činnost trávicího a kosterního systému atd.
  • Kurkuma - pokud trpíte bolestmi kloubů, vyplatí se pravidelně užívat doplňky stravy s kurkumou.
  • Probiotika - pravidelný příjem probiotik chrání před střevními záněty.
  • Vitamíny, včetně např. vitamínu C (posiluje imunitní systém) a D3 (chrání před rakovinou a cukrovkou).

 

S doplňky stravy s výše uvedenými složkami by se měly užívat denně jako doplněk vyvážené stravy.

 

Magnesium neboli hořčík

Obecně za jeden z nejdůležitější a nejvhodnějších minerálů k suplementaci je považován hořčík, a to ze dvou hlavních důvodů.

a) Ovlivňuje více než 300 biochemických procesů v lidském těle

b) Většina populace trpí jeho nedostatkem

 

Magnesium ovlivňuje naši náladu, funkci svalstva, spánkový proces (jeho nedostatek je častou příčinou spánkových potíží!), syntézu bílkovin, enrgii a míru vyčerpání, kvalitu našich zubů a kostí a mnoho dalšího. Pokud vás v životě trápí nějaký zdravotní neduh, jako první věc udělejte to, že začněte suplementovat hořčík!

 

Je hořčík a hořčík!

Mnoho lidí hořčík suplementuje, avšak neuvědomuje si, že nepříjímá dostatečné množství, resp. stává se obětí klamavé reklamy.
Vysvětlíme proč tomu tak je. Vše závisí na typu hořčíku a jeho vstřebatelnosti.

 

Můžeme si uvést jeden příklad za všechny. Nejpopulárnější doplňek hoříčku, Magnosolv, jemuž všichni důvěřují a často užívají, jelikož je pouze na předpis a dostáváme na něj doporučení z rukou lékaře v domění, že je to ten nejúčinnější suplement hořčíku, je jeden z nejrozšířenějších klamů na českém trhu, co se účinnosti týče.

 

  • Magnosolv - obsah jednoho sáčku je 365 mg hořčíku ve formě oxidu hořečnatého, jenž má vstřebatelnost okolo 5% (!!!), tzn. jední sáčkem dostáváte do těla cca 18 mg hořčíku.

 

  • Magnesium - PRO SPÁNEK - obsah jedné tablety je 135 mg elementárního hoříčku ve formě auqminu (vstřebatelnost cca 70%) + 15 mg hořčíku v chelátové formě (bisglycinát) se vstřebatelností 50%. Tzn. jednou tabletou získáváte 75 mg hoříčků.

 

Denní referenční hodnoty, uváděné na produktech ze zákona, bohužel vstřebatelnost neberou v potaz. Proto oficiálně lze nabýt domění, že jedním sáčkem získáváte doporučený denní příjem, avšak není tomu tak. Pro doporučený denní příjem musí člověk vypít alespoň 18 sáčků. Pokud máte zkušenosti s tímto přípravkem tak je vám jasné, že vzhledem k projímavým účinkům tohoto produktu, je toto množství zcela nereálné.

 

Zajímá vás blíže téma hoříčku? Detailně jsme ho rozebrali článku ZDE.

 

Doplňky stravy Herbalus

 

Kanabidiol neboli CBD

CBD je jeden z nejnovějších a nejrychleji rostoucích trendů na poli doplňků stravy. V roce 2018 byl kanabidiol vyřazen ze zcela nesmyslné klasifikace psychoaktivních látek (kde se nacházel pouze proto, že pochází z rostliny konopí) a byl Světovou Zdravotnickou Organizací klasifikován jako zcela bezpečná a nenávyková látka. Právem.

 

Neuvěřitelně široké spektrum využití kanabidiolu z něj dělá opravdu neocenitlný přípravek, jenž v určitých chvílích ocení úplně každý. Řeší problémy s nespavostí, odbourává stres, nervozitu, deprese, úzkosti, tlumí bolest a léčí záněty. Je obrovským pomocníkem v souvislosti s různými civlizačními onemocněními, jako je Crohnova choroba, Parkinsonova choroba, epilepsie, roztroušená skleróza či Alzheimerova choroba.

 

Aplikuje se velice pohodlně ve formě kapek či kapslí a účinky jsou znatelné již několik minut po prvním užití.

Nejste si jistí, který produkt je pro vás tím nejvhodnějším? Podívejte se na video níže.

 

 

Rozdělení a charakteristika doplňků

V praxi se používá mnoho klasifikací. Jedním z nejoblíbenějších dělení, které se dnes používá, je systematika zohledňující složení, které se promítá do významu doplňků stravy pro lidský organismus. Proto lze rozlišit mimo jiné takové doplňky stravy, které:

 

  • Obsahují velké množství vlákniny, díky níž účinně působí proti zácpě. Tyto doplňky by se měly zapíjet dostatečným množstvím vody. Pravidelné užívání těchto doplňků výrazně zlepšuje střevní peristaltiku a snižuje vstřebávání glukózy v těle.
  • Jsou velmi užitečné při hubnutí. To je možné, protože některé doplňky stravy obsahují velké množství takových složek, jako je chrom, vláknina, L-karnitin, chitosan, ale i vitaminy a další minerály.
  • S velkým množstvím kofeinu, hořčíku, zinku a aminokyselin. Tyto doplňky stravy pomáhají mimo jiné zlepšovat paměť a koncentraci. Z tohoto důvodu je často využívají studenti (zejména ve zkouškovém období) a lidé, kteří vykonávají náročnou, koncepční duševní práci. Mezi přípravky z této skupiny patří také tzv. nootropika.
  • Zastavují proces stárnutí organismu - téměř každý se snaží udržet si mladistvý elán a svěží vzhled. V takové situaci by nikoho nemělo překvapit, že existují doplňky stravy, které účinně působí proti stárnutí. Jaké doplňky stravy se vyplatí užívat v rámci boje proti stárnutí? Patří mezi ně produkty obsahující polyfenoly, lecitin a řada klíčových vitaminů (mimo jiné A, B, E).

 

Jak kombinovat vitamíny a minerály: složky, které zlepšují jejich vstřebávání

Při doplňování stravy je také důležité vhodně kombinovat minerály a vitaminy. Za úspěšné kombinace jsou obecně považovány kombinace, jako je například současné užívání vitamínů: A, B, C, D, E.

 

Na druhou stranu se nedoporučuje kombinovat takové vitaminy a minerály, jako jsou např.:

 

  • zinek a vápník
  • vápník a hořčík
  • zinek a hořčík
  • vláknina a vitamíny

 

Nevhodná kombinace nepovedou ke zdravotním problémům, ale výrazně zhoršuje vstřebávání jednotlivých složek v těle.

 

Jaký je nejlepší způsob užívání doplňků stravy?

Důležité je nejen správně kombinovat vitaminy, ale také je správně užívat. Především se nedoporučuje užívat doplňky stravy bez zapití - takový postup zabrání tomu, aby se přijaté látky v organismu v odpovídající míře rozpustily. V důsledku toho může být účel používání doplňků stravy zbytečný.

 

Obecně se doporučuje užívat doplňky stravy s neperlivou vodou, která má vlažnou teplotu (nejlépe, když se voda předem převaří). Může být neúčinné popíjet doplňky stravy s tak "oblíbenými" druhy nápojů, jako jsou např:

 

  • káva/čaj - železo v něm obsažené může bránit vstřebávání cenných látek do těla,
  • nálevy připravené na bázi bylin, mléka atd. Účinek může být podobný jako u čaje nebo kávy,
  • alkoholické nápoje - v důsledku kombinace doplňků stravy s alkoholem se může výrazně zvýšit jejich toxicita.

 

 

Účinky nedostatku nebo nadbytku vitamínů: jak je naše tělo sděluje?

Pokud má vaše tělo příliš málo nebo příliš mnoho vitaminů, rychle to zjistíte - tělo na nadbytek nebo nedostatek cenných živin a minerálů reaguje v krátké době. Účinky nadbytku nebo nedostatku vitaminů se samozřejmě u jednotlivých typů látek liší.

 

Příklady nadbytku jsou uvedeny níže:

 

  • bolesti hlavy, plešatost, zhoršená nálada, zhoršené vidění a bolesti očí - nadbytek vitaminu A,
  • žaludeční potíže, nespavost - předávkování vitaminem C,
  • zhoršená motorika, problémy s rovnováhou - nadbytek vitaminu B,
  • chronická únava, potíže s udržením koncentrace - nedostatek vitaminu E.

 

Jak vidíte, tyto problémy jsou poměrně závažné. Proto může být nutná podpora pomocí doplňků stravy. V závislosti na situaci může suplementace trvat několik týdnů až několik měsíců.

 

Doplňky stravy - shrnutí

Jsou doplňky zdravé? Obecně ano. To však nic nemění na tom, že jejich použití by nemělo být ukvapené. Před užíváním doplňků stravy je vhodné poradit se s lékařem - doporučuje se to mimo jiné v případě osob, které se dlouhodobě léčí (např.s cukrovkou nebo jiným chronických onemocněním vyžadujícím farmakoterapii).

 

V neposlední řadě je třeba připomenout, že doplnění organismu je prospěšným opatřením, které se však může ukázat jako nedostatečné. Důležitá je také plnohodnotná, vyvážená strava a pravidelný pohyb. Doplňky stravy by měly být spíše doplňkem než jediným používaným opatřením.

 

Kromě toho je důležité si uvědomit, že doplněk stravy a lék jsou dvě zcela odlišné kategorie. Ani ty nejlepší přírodní doplňky stravy nemohou nahradit odbornou pomoc lékaře.

 

Autor: Tomáš Konieczny