0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Tryptofan a vše, co o něm potřebujete vědět

30. 08. 2022

Tryptofan - zdroje, vlastnosti, nedostatek, nadbytek, dávkování. K čemu tryptofan používat?


Tryptofan je aminokyselina, která se stále častěji používá ve formě doplňků stravy. Má nám zlepšit náladu nebo zmírnit příznaky stresu. To však nejsou jediné výhody užívání této aminokyseliny. Většina lidí neví, že při léčbě depresivních poruch je důležitá strava a že právě tryptofan je jednou z nejdůležitějších aminokyselin, které tělo v té době potřebuje.

Tryptofan si naše tělo samo nevytváří, proto ho musíme dodávat v potravě. Je zodpovědný především za správné fungování nervového systému, a proto pokud tělo zaznamená jeho nedostatek, pocítíme pokles energie a horší náladu.

 

Kde najdeme tryptofan?

Lidský organismus není schopen tryptofan sám syntetizovat. Proto je nutné tuto aminokyselinu dodávat z vnějších zdrojů. V lékárnách lze nalézt mnoho produktů bohatých na tryptofan. Ne každý by však měl tuto aminokyselinu užívat ve formě doplňku, proto je třeba se před jejím užíváním poradit s odborníkem.

 

Tryptofan se nachází také v přírodních potravinách, například v mase, rybách (např. tresce), mléčných a luštěninových výrobcích, parmezánu, ale i v sušených vaječných bílcích, špenátu, banánech nebo spirulině. Dýňová semínka, ořechy nebo sója jsou také dobrým zdrojem tryptofanu. Koncentrace tryptofanu v potravinách není vysoká, takže tyto potraviny můžete konzumovat bez omezení.

 

Jak tryptofan funguje?

Tryptofan je esenciální aminokyselina, tj. je tělu dodáván s potravou. Je důležitým stavebním prvkem bílkovin, ovlivňuje fungování nervového systému, náladu nebo chuť k jídlu. Tryptofan je zodpovědný za mnoho funkcí našeho těla, proto je důležité dodávat tělu jeho dostatečné množství.

 

Tato aminokyselina má v těle mimo jiné tyto funkce:

  • účast na produkci serotoninu, tzv. hormonu štěstí;
  • podílí se na produkci melatoninu, hormonu, který nás s příchodem soumraku přivádí ke spánku;
  • podílí se na syntéze rodopsinu, světlocitlivého pigmentu, který nám umožňuje vidět po setmění;
  • snížení hyperaktivity a napětí;
  • regulace metabolismu;
  • zlepšení imunity;
  • účast na procesu reprodukce;
  • vliv na laktaci;
  • vliv na nervový systém, regulace noradrenalinu nebo dopaminu;
  • produkci kinureinu, chemického UV filtru produkovaného v oční bulvě.

 

 

Jaké jsou důsledky nedostatku tryptofanu?

V důsledku nedostatku tryptofanu se může projevit například zhoršená nálada, problémy se spánkem, zpomalení růstu, vypadávání vlasů nebo tvrdnutí kůže. Důsledkem nedostatku tryptofanu může být také zástava laktace, problémy s hladkým svalstvem nebo anémie.

 

K nedostatku tryptofanu může dojít v důsledku dietních chyb, pokud je tryptofanu ve stravě příliš málo. V některých případech může dojít k nedostatku, pokud člověk trpí onemocněním, které způsobuje špatnou absorbci.

 

Jaké jsou účinky nadbytku tryptofanu?

Nadbytek tryptofanu - pokud je této aminokyseliny v těle příliš mnoho, což je důsledek nadměrného užívání doplňku, můžeme být letargičtí, mít pocit sucha v ústech, bolesti hlavy nebo nevolnost a rozmazané vidění. V extrémních případech se mohou objevit problémy s motorickou koordinací, růstovým procesem a svalovou atrofií.

 

Tryptofan a hubnutí

Tato aminokyselina ovlivňuje nejen nervový systém, ale také trávicí soustavu. Dokáže účinně potlačit chuť k jídlu, a to i u sacharidů, které podporují tvorbu serotoninu, tj. zlepšují naši náladu. Když konzumujeme příliš mnoho sacharidů, zvyšuje se v našem těle sekrece inzulínu, a to následně podporuje vstřebávání tryptofanu ve větším množství mozkem.

 

Nízká hladina tryptofanu proto vede k touze jíst sacharidy, takže tuto vlastnost aminokyseliny lze využít ke snížení množství kalorií v naší stravě. Pro ty, kterým záleží na zdravém vzhledu těla, má však tryptofan ještě jednu výhodu - podílí se na tvorbě růstového hormonu, je důležitý při tvorbě svalové tkáně a také urychluje proces spalování tuků.

 

Tryptofan v léčbě deprese

Mozek přeměňuje tryptofan na serotonin, hormon štěstí. Pokud nepřijímáme dostatečné množství této aminokyseliny, dochází k nedostatku serotoninu, což má za následek pokles nálady, úzkost, nespavost, agresivitu nebo dokonce depresivní poruchy. Serotonin je také zodpovědný za naše impulzivní chování nebo sexuální touhy. Při léčbě depresivních poruch se používají léky, které způsobují, že stejné množství serotoninu působí déle a intenzivněji.

 

Významný vliv hladiny této aminokyseliny na depresivní stavy byl potvrzen, když byl uměle vyvolán nedostatek této aminokyseliny v organismu. U většiny jedinců byl pozorován nárůst depresivních příznaků. Podávání doplňků tryptofanu těmto osobám po dobu přibližně jednoho měsíce prokázalo účinnost proti depresivním poruchám.

 

 

Jak doplňovat tryptofan?

Skvělým způsobem pro doplnění tryptofanu je Magnesium - PRO SPÁNEK, které obsahuje kromě vysoce vstřebatelného hoříčku také právě tryptofan, který spolu s hořčíkem a dalšími látkami obsaženými v tabletách (vit. B6, kozlík lékařský, chmel otáčivý) působí v synergii, což umocňuje jeho účinky.

 

Jak dávkovat tryptofan?

Před užíváním doplňků stravy i jakýchkoli léků je důležité přečíst si příbalový leták a dodržovat pokyny v něm uvedené. Díky nim se můžeme vyhnout nežádoucím účinkům nebo vedlejším účinkům. 

 

Autor: Tomáš Konieczny