0 0 Kč Přihlásit se

Nákupní košík

Celková cena 0 Kč K dopravě zdarma zbývá nakoupit ještě za 1 000 Kč. Přejít k pokladně
Zpět na články

Doplňování kolagenu - marketingový trik nebo absolutní nutnost?

25. 07. 2022

V poslední době se s přípravky obsahujícími kolagen doslova roztrhl pytel. Reklama na kolagen na nás svítí téměř odevšud. Zkusili jsme nezávisle a objektivně posoudit, zda a jaký mají tyto přípravky přínos pro naše tělo.


Co je kolagen?

Kolagen je hlavní strukturální bílkovinou v našem těle. Dodává pevnost a pružnost kostem, kůži, vlasům a nehtům, chrupavkám, šlachám a cévám. Kromě toho je kolagen součástí pojivové tkáně, která spojuje ostatní tkáně, poskytuje oporu orgánům a chrání jejich citlivé oblasti.

 

Struktura kolagenu

Za tvorbu kolagenu jsou zodpovědné buňky zvané fibroblasty. Po 35. roce věku začíná aktivita fibroblastů pomalu klesat, což, jak snadno uhodnete, vede k poklesu produkce kolagenu. Po čtyřicítce se proto v těle ztrácí více kolagenu, než se ho vytvoří. Kolem 60. roku života máme o polovinu méně kolagenu než v mládí.

 

Účinky snížené aktivity fibroblastů a produkce kolagenu jsou postupně viditelné pouhým okem, což se projevuje zhoršením pružnosti a pevnosti pokožky. Vrásky a povadlou pleť si spojujeme se stárnutím a někteří z nás se ho dokonce obávají. Ale to, jak naše pleť začne vypadat s přibývajícím věkem, je ten nejmenší problém. Zamyslete se nad tím: stejně jako naše kůže ztrácí přirozenou pružnost a odolnost vůči různým mechanickým vlivům, děje se totéž v našem těle všude tam, kde je kolagen přítomen ve velkém množství. Což je... doslova všude.

 

Kolagen je tvořen tzv. tripeptidy, soubory 3 aminokyselin, které jsou navzájem spojeny do tzv. trojité superšroubovice, tj. 3 řetězců obtočených kolem společné osy. Kromě šroubovicových fragmentů obsahuje kolagen i tzv. nehelikální fragmenty, které se nacházejí na koncích molekuly kolagenu a plní důležitou kotevní funkci. Voda je neodmyslitelnou součástí kolagenu. Právě voda dodává kolagenu jeho vlastnosti a funkce.

 

Typy kolagenu

Kolagen je multiformní bílkovina, tzn. že se v našem těle vyskytuje v desítkách různých genetických typů. Může mít různou délku superhelixu, zlomy uvnitř superhelixu se vyskytují na různých místech, stejně jako tzv. globulární domény a různé modifikace. Rozlišujeme fibrilární kolageny, kolageny tvořící mikrofibrily, hexagonální sítě, které tvoří tzv. kotevní vlákna nebo transmembránové domény. Každý z těchto kolagenů má důležitou funkci. Jiný kolagen vytváří kloubní chrupavky, jiný stěny cév a další je přítomen v kostech nebo kůži.

 

Zdroje kolagenu ve stravě

Naši předkové jedli ulovená zvířata nebo v pozdějších dobách zvířata chovaná na farmách "od nosu až k ocasu", se všemi chrupavkami, vnitřnostmi a kůží. V moderní stravě je to velmi vzácné. Neradi vybíráme maso se šlachami, odstraňujeme kosti a chrupavky, zbavujeme se kůže. Množství kolagenu v naší stravě je proto značně omezené. Aby se kolagen v těchto tkáních a orgánech plně vytáhl, musí se navíc velmi dlouho vařit. Nemáme na to moc času a navíc je dlouhé vaření velmi neekonomické.

 

Hlavní aminokyselinou v kolagenu je glycin a právě tato aminokyselina je v naší stravě obzvláště nedostatková. Lidé, kteří jedí hodně masa a vajec, které jsou bohaté na aminokyselinu methionin, potřebují ještě více glycinu, protože je nezbytný pro správný metabolismus methioninu.

 

Bude vývar z kostí vařený několik hodin na mírném ohni dostačující?

Když se naši známí chlubí, že takový vývar připravili, neodrazuji je, ale chválím. Někteří lidé odvážně shánějí v řeznictví kuřecí nožičky nebo vepřová stehýnka, vaří je několik hodin, pak to, co se neuvaří, rozemelou a v porcích spolu s vývarem zamrazí a pravidelně přidávají do jídla. Super. Vždy doporučuji získávat potřebné ingredience z potravin.

 

Musíme si však uvědomit, že kolagen ve vývaru nebo želatině bohužel plně neposkytne složky, které potřebujeme pro efektivní práci našich fibroblastů. Kostní a kožní vývary stále obsahují velké fragmenty molekuly kolagenu. Molekula kolagenu má velmi velkou velikost. Teplota a dlouhodobé vaření vedou k jeho částečnému rozpadu. Produkty tohoto rozkladu jsou však stále tak velké, že se v našich střevech nemohou vstřebat. Nejprve je třeba je strávit. Ve střevech se vstřebávají pouze velmi malé fragmenty kolagenních bílkovin, peptidy, které se dostávají do krevního oběhu a následně do cílových buněk.

 

Vařený kolagen nebo jednoduše želatina je bohužel stravitelná jen částečně. Proto se ho v trávicím systému vstřebá poměrně málo. Kromě toho želatina způsobuje zahušťování tekutin a má velmi charakteristickou chuť, což značně omezuje její použití v kuchyni a formy, v nichž ji lze konzumovat.

 

 

Co ovlivňuje aktivitu fibroblastů?

Během evoluce se u fibroblastů vyvinula schopnost produkovat kolagen a další složky mezibuněčného matrixu v reakci na mechanické namáhání. Zvýšené mechanické namáhání doslova napíná fibroblasty, což vede ke zvýšené produkci kolagenu a snížené produkci kolagenázy, enzymu, který kolagen rozkládá. Tento jev je u dětí během růstu dokonale patrný např. na kůži - napětí, které na kůži vyvíjejí rostoucí tkáně uvnitř, účinně stimuluje fibroblasty k proliferaci a produkci kolagenu, který zajišťuje kontinuitu a elasticitu kůže.

 

Proto se stav naší pokožky účinně zlepšuje vhodnými pravidelnými masážemi. Proto je také nejlepší prevencí osteoporózy pohyb s nízkou zátěží. Tlak nebo jiný druh zátěže v kombinaci s pohybem stimuluje fibroblasty v kůži, kostech a dalších tkáních.

 

A co inhibuje aktivitu fibroblastů

Fragmentovaný kolagen. Pokud se množství fragmentovaného kolagenu v okolí fibroblastů zvýší, fibroblasty se stanou méně aktivními. Tento jev je obtížné zvrátit - na jedné straně nedostatek stresu urychluje fragmentaci kolagenu a na druhé straně fragmentovaný kolagen snižuje odolnost vůči mechanickému namáhání a je snadno poškozován faktorem, který je v mladším věku prospěšný. Proto je tak důležité pečovat o fibroblasty a kolagen včas, abyste nečekali, až se objeví vrásky, kosti se stanou méně odolnými proti zlomeninám a chrupavky se snadno poškodí pohybem.

 

Faktorem, který kromě příliš malého mechanického namáhání přispívá ke zvýšené fragmentaci kolagenu, je také UV záření. Příliš dlouhé vystavení slunečnímu záření, dostatečně dlouhé na to, aby podráždilo pokožku, snižuje tvorbu kolagenu až o 80 %. Na jedné straně slunce pomáhá naší pokožce produkovat potřebný vitamin D. Je však nesmírně důležité, aby doba vystavení slunečnímu záření nebyla příliš dlouhá a abychom si zajistili přísun přírodních antioxidantů, které minimalizují škodlivé účinky UV záření.

 

Kůže, vlasy, nehty

Naše kůže se bez započtení vody skládá ze 75 % z kolagenu (obsah sušiny). Kolagen tedy hraje klíčovou roli při udržování našeho vzhledu. Nejsou to drahé krémy, dokonce ani ty z lékárny, které se postarají o to, aby se vaše vrásky neobjevily příliš brzo, natož aby zmizely. Je to kolagen, který produkují vaše vlastní fibroblasty. Studie ukazují, že doplňování kolagenu zlepšuje pružnost a hydrataci pokožky a viditelně vyhlazuje vrásky. Suplementace kolagenními peptidy také zvyšuje odolnost vlasů a nehtů vůči mechanickému poškození, jsou méně lámavé a pružnější.

 

 

Svaly, kosti a klouby

To je pravděpodobně nejčastější důvod, proč se užívají kolagenové doplňky. U lidí trpících bolestmi kloubů různého původu zlepšuje dlouhodobá suplementace kolagenními peptidy pohyblivost kloubů, snižuje jejich bolest a urychluje hojení. Zejména v kombinaci s fyzioterapií má taková suplementace fantastické přínosy. To platí i pro pacienty se zánětlivým onemocněním kloubů, jako je revmatoidní artritida.

 

Metabolismus

Kolagenní přípravky ovlivňují metabolismus. Proč? Ukázalo se, že strava s nízkým obsahem glycinu zvyšuje riziko vzniku cukrovky. Doplňky kolagenních peptidů pomáhají chránit před tímto rizikem. Studie ukazují, že i u osob s již diagnostikovanou cukrovkou zlepšuje zavedení doplňku stravy s kolagenními peptidy kontrolu hladiny glukózy v krvi a má příznivý vliv i na lipidový profil. Kolagen navíc snižuje tuhost stěn našich tepen, takže pomáhá udržovat krevní tlak pod kontrolou, což je pro zdraví kardiovaskulárního systému důležité.

 

Je tedy vhodné suplementovat kolagen speciálními přípravky?

Ano i ne. Užíváním kolagenových přípravků zcela jistě svému tělu neuškodíte a v mnoha případech to pro vás může být přínosné. Nicméně drtivá většina přípravků, které v dnešní době propaguje nespočet marketingových kampaní a influencerů má velice nízkou vstřebatelnost a efektivitu. Kupujete tedy za mnoho peněz něco, co tělo nedokáže zcela využít. Mnohem přirozenější a efektivnější je tělu doplňovat základní vitamíny a minerály, pomocí kterých si dokáže vyrobit odpovícající množství kolagenu samo!

 

Vitamin C

Vitamin C je základní složkou pro naše tělo, pomocí které si samo vyrobí kolagen. Je potřeba k přeměně tzv. prokolagenu na kolagen. Zajistěte si jeho zdroj v jídelníčku (např. syrové papriky, brokolice, růžičková kapusta) a navíc se můžete podpořit vhodnou suplementací, například užíváním Vitamínu C complex či Šípku.

 

Zinek

Podílí se na regeneraci pojivové tkáně. Najdete ho v mase, mořských plodech, luštěninách a oříšcích. Můžete také doplnit pomocí doplňků stravy.

 

Magnesium

Magnesium neboli hořčík se přirozeně vyskytuje ve většině potravin bohatých na kolagen. Takto to příroda zařídila z jednoho prostého důvodu - hořčík je zodpovědný za více než 300 biochemických procesů v našem těle, mezi něž patří mimo jiné vstřebávání a efektivní využití vytvořeného (či suplementovaného) kolagenu. Je tedy zcela zásadní dbát na pravidelný příjem hořčíku. Pakliže je ho nedostatek, tělo nedokáže kolagen efektivně využít. Doporučujeme sáhnout po vysoce kvalitním hořčíku v podobě Magnesium - PRO SPÁNEK, které kromě hořčíku obsahuje také vitamin B6, tryptofan, kozlík lékařský a chmel, tzn. látky zcela zásadní pro správné fungování našeho těla a stejně tak pro kvalitní spánek - viz. další bod.

 

 

Spánek

Během spánku dochází k intenzivnější syntéze kolagenu. Kvalitní a zdravý spánek je zárukou dlouhé mladistvé pleti a mnoho dalšího. Kvalítního spánku můžete dosáhnout mezi jinými také užíváním Magnesia - PRO SPÁNEK zmíněného výše, či kterýmkoliv CBD olejem.

 

Pohyb

Už víte proč :) Pohyb zvyšuje aktivitu fibroblastů až na 72 hodin. Docela dobrý výsledek, že?

Autor: Tomáš Konieczny